Wat is het verschil tussen prana en kundalini? Wat is het verschil tussen qi (or chi) en kundalini?

De vraag en het antwoord is gesteld door Yogiharihar on 25-Oct-2014 17:07

Wat is het verschil tussen prana en kundalini? Wat is het verschil tussen qi (or chi) en kundalini?

Laten we eerst de relatie tussen de verschillende concepten van de zelfde traditie bekijken - prana en kundalini. Prana dient te worden vertaald als "vitale adem'' en "bio-energetisch beweeging''; het is geascocieerd met het onderhoud tussen lichaam en geest. Kundalini, in de vorm van prana-kundalini, is identiek aan prana ; maar, Kundalini manifesteerd zich ook als bewustzijn en als samensmelter met kosmische energie. Men zou dezelfde aspecten aan prana toeschrijven maar ook voorbij een bepaald punt heffen deze verschillen zich op als een en hetzelfde. Gezien vanuit subjectief standpunt van personen wiens kundalini was ontwaakt bekwam ik drie verschillende opinies:

1.) De eerste is dat een prana ontwaken als het ware enkel een 'lente verschijnsel' is voorafgaand aan het totaal ontwaken van de kundalini. Tibetaaanse yoginnen die ik sprak stelde de geactiveerde prana voor als (Tibetan: rlung) dit als een voorbode van een totaal ontwaakte kundalini (Tibetan: Tummo). Wat interessant is aan deze zienswijze van de verklaring is dat het het verschil verklaard tussen de ervaring van plezierige sensaties in de stuit regio en heel sterke krachtige ervaringen alsof er een "goederen trein''- doorheen je lichaam dendert, en dat komt door de volledige kundalini ervaring.

2.) De tweede opinie van Swami Shivom Tirth als voorbeeld is dat prana en kundalini absoluut equivalent zijn en dat het van geen enkele betekenis is om een verschil aan te duiden tussen kundalini stromen en prana stromen. Maar de vraag kan opkomen hoe je dan een verschil kunt duiden tussen de hevige stroom en de prettige gewaarwordingen in de stuit? Swami Shivom legt uit dat het verschil niet zit in de natuur van de aktiviteit maar in het bewustzijn (ons bewust er bij zijn) dat de aktiviteit observeert. Als het bewustzijn dat observeert gezeteld is in de stuit (of correcter uitgedrukt in het centrale kanaal van de ruggenmerg de sushumna), dan wordt de ervaring als meer krachtiger aangevoeld.

3.)De derde opinie is de meest ongewone visie die kwam van een moderne hatha yogin, Desikaran, en die vertelde dat de het ontwaken van de prana de echte ervaring is en dat kundalini eerder een obstructie is. Desikaran aanziet de kundalini als een blokkade of blok in het centrale kanaal en daarmee dient de kundalini als het ware "geelimineerd" gemaakt te worden "killed'' om voor de prana de weg vrij te maken.

Het Chineese concept van qi (of chi) komt duidelijk overeen met het Indisch concept.
Als dit alles verwarring schept -maak je geen zorgen je bent in goede handen, lees rustig verder en laat het op je inwerken. De conclussie is dat het allemaal verschillende terminologieen zijn die voortkomen uit een aantal ervaringen van verschillende personen. Ieder standpunt op zich is daarmee prima, ongeacht de verschillende ervaringen. Wat wel belangrijker is, is om indachtig te zijn dat de verschillende ervaringen vaak verwarring scheppen aangaande. In een van de individuele ervaringen loopt de electrische energie langs de ruggewervel met plezierige gevoelens als gevolg. Deze ervaring brengt een breed scala ervaringen aangaande vitaliteit en gevoeligheid.

Een belangrijke en vooral apparte ervaring is de kundalini die de sushuma binnengaat en opwaarts stijgt vanuit de stuit. Vanaf dat de kundalini de sushumna binnengaat is er de ervaring dat het gewone waakbewustzijn onmiddelijk verdwijnt. Want vanaf dat e kundalini de sushumna binnengaat is er geen onderscheid meer tussen het subjectieve bewustzijn die ervaart en het object van de ervaring. Deze ervaring transfigureert heel diep het dagelijks bewustzijn.

This Q&A was found on Light4all site : http://www.light4all.be/content/modules/smartfaq/faq.php?faqid=9